mandag 27. februar 2012

Mustad 4480DT-18/0

    Har leita en stund etter disse krokene for landing av stor kveite. Har brukt en selvlaget klepp/langkrok bygd av en stor krok som jeg fant på Refa i Tromsø (ca 14-15 cm lang og krokgap på ca 7-8 cm uten mothake) , montert på et 1m skaft. Fungerer greit på mindre fisk. Men har sett behovet for disse hai-krokene fra Mustad hvis den store kveita skulle la seg friste av jiggene mine.

Mustad 4480DT-18/0

    Da jeg oftest er alene på sjøen kunne de ha vært greit å hatt denne muligheten til å arrestere kveita ved rekka. Har gått igjennom dette senariet mange ganger i hodet og ønsker derfor å være så godt forberedt som mulig når dagen kommer. Blir liksom for dumt å begynne å lure på "hva gjør du no" når du står der med begge føttern i situasjonen.
    Fant disse krokene hos Memphis Net & Twine til $20.25 (NOK 113.25) + frakt pr stk. Har bestilt 2 stk.
    I Norge er det sikker flere som selger disse. Blant annet Chr. Baardsen & Søn AS , Båt og Motor AS og i Sverie hos Miekofishing. Kun hos Mieko finnes denne i 18/0 og til en stiv pris kr 379,00 + frakt. Er vesentlig forskjell på størrelsen mellom 16/0 og 18/0. Spesielt i krokgapet.
16/0 har målene: 10-1/4" lengde og 3-3/4" i krokgap (26 cm/8,2 cm)
18/0 har målene: 12-1/2" lengde og 4-1/2" i krokgap (31,7 cm /11,4 cm)
Hva som brukes mest blant fiskerne her er jeg usikker på. Men kansje noen vil svare på dette?

11 kommentarer:

  1. Hei! Vi har som oftest 2-3 håkjerringkroker i båten til sikring av kveita pluss en kassekrok for å håndtere store fisker inn og ut av båten.
    Håkjerringkrokene er som den du har avbildet og i str.orden16/0
    Når jeg hadde fiskebåtene mine monterte jeg kroken på et treskaft. Dette er KUN på grunn av høye rekker og for å nå ned til fisken. Hvis man ikke har høye rekker på båten er det mye enklere å tre kroken gjennom haka ved å holde bare kroken i hånda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har nok studert dere når dere håndterer kveita ved rekka. Og ble litt bekymra da jeg leste innlegget ditt om dramatikken med den kveita som jompa ut av båten etter å ha jult den ene fiskeren med langskaft-kleppen. Komisk situasjon i ettertid men dramatisk nok når det sto på vil jeg tro. Har ikke noe problem med rekkehøyda på lille-sjarken min men kan fort bli ei utfordring om man er aleina med ei på 50+. Da kan det være greit med ett par kroker og hjelpe seg med.

      Slett
  2. Vi har også bestilt 18/0 kroken, den beskrives jo som haikrok fra nordic outdoor. Vet også at de leverer 18/0 kroken med kjetting, men tror vanlig tau vil fungere bedre. Tror forresten den koster 649 med kjetting! Regner med at både 16/0 og 18/0 vil duge som kveitekrok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leser i kommentaren over fra Frank at de bruker 16/0 og det fungerer bra for de. Så da er det nok greit med den str. også.
      Har også sett på de med kjetting men kommet til samme konklusjon. Tau fungerer nok best. Kan også legge inn en strekkavlaster i gummi for å få litt "flex" når trollet legger til under rekkekampen. Og har også sett enkelte bruke blåse på tauet for å kunne slippe den litt etter å ha kroket i haka. Kansje mere aktuelt ved bruk av harpun.

      Slett
    2. hei. kjøpte meg noen sånne kroker oss komplettfritid.no . søk på mustad shark inne på siden dems.var ikke gali pris der ,men dem hadde bare fra størrelse 13 til 15. men 15 var svær. kvikk 21

      Slett
    3. kvikk 21:
      Jo sikkert stor nok den. Men her snakker vi "overkill" hehe. Regner med at øyet i kroken er større på 18/0 og da kan jeg bruke skikkelig tau i den.

      Slett
  3. Vet ikke, meen..... skal være med på en tur til sommeren iallefall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt så slipper jeg å være alene hver tur :) Gleder meg til sommeren :)

      Slett
  4. Har selv en i str 16 og fikk sveisa på ett trekant handtak på enden som jeg også har tau i,fint å ha når man har kroka kveita og den slår seg tullat en stund,og så e det steike kjekt å kan ta i handtaket når man skal buksere kveita inn over rekka,fikk bruk for den sist sommer da jeg fik ei på 81 kg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper på lignende opplevelse denne sommeren. Fighten med kveita på stanga er uansett det man søker etter. Så får "rekkekampen" bli slik den blir. Spent på å se størrelsen på 18/0. Mange som bruker 15 og 16 ser jeg. Litt "overkill" kansje men det får stå sin prøve.

      Slett
    2. Hehe æ har den filosofien :Med stort utstyr skal stor fisk fanges :))

      Slett

Populære innlegg