lørdag 25. februar 2012

Tromsø Series Halibut Rod

Da var stanga tilbake her igjen. Og jobben som er gjort med skaden er perfekt utført. Ringen er demontert og montert igjen. Perfekt lakk denne gang. No er jeg veldig fornøyd.
     Hadde lyst å vite hva stanga veide og leita frem gramvekta til kjerringa...... 364 gram!!!!!


     No er det bare å bestemme seg for ei snelle til dette vidunderet av ei stang. Har flere navn på blokka. Valget står no mellom Talica 10II, JM PE4 eller Avet MXL/MXJ.  Pengboka (les kjærringa) sier Avet, men har fryktelig lyst på Talica'n. Tiden får vise.



    Klarte ikke å la være å ta bilde av den såkalte "acid wrap". Genial måte å montere ringene på for å motvirke vri-effekten som oppstår ved kjøring av stor fisk. 4 ringer i toppen av stanga er montert 180 grader i forhold til nederste ring. De to neste er montert slik at de gradvis dreier rundt stanga mot høyre.
   

10 kommentarer:

  1. Fint å se at du har fått orden på stanga ! Jeg liker denne bedre og bedre, fortsatt slik at det er ei storkveitestang men perfekt i vekt, detaljer og funksjon. Når det gjelder sneller så er jeg Raptor frelst for tiden. Talica 10 synes jeg har litt for kort sveivarm. JM har litt "ujevne" sneller, kan være skikkelig uheldig med noen. Er større usikkerhet knyttet til disse om man ikke får testet grundig først. Tenk litt på Raptor...SX evt den litt større MXL.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er ett smykke i samlinga mi i alle fall :) Og Kevin e en kar å stole på. Det har han bevist.
      Har nå bestemt meg for snelle. Tackle Direct hadde hyggelige priser på Avet. Bestilte en Avet MXJ(Narrow) 5.8:1. Så får vi prøve den og eventuelt oppgradere etter hvert.
      "Finansministeren" var fornøyd med en pris på $169.99 (knapt $200 inkl frakt)

      Slett
    2. Jeg trenger noen stangtips jeg. Har kjøpt meg en talica 16, 2 speed, trenger noe jeg kan henge den på, men har ikke den store innsikten på emnet. Skal fiske kveite med utstyret. Holder meg helst under 2000 kr. Noen tips ?

      Slett
    3. Hos Tackle Direct har de salg på OTI Fatom Blade. Ei skikkelig stang til en bra pris. Knappe $200.- + frakt og avgifter. 5.2# eller 6.0#. Ei stang som får mye skryt i kveitekretsene her oppe. Vil anbefale deg denne.

      http://www.tackledirect.com/ocean-tackle-international-fathom-blade-jigging-rods.html

      Ellers er jo Shimano Beastmaster Boat ei stang som er billig og som brukes av mange (har ei sjøl).

      http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-Beastmaster-BX-Boat-30-50LBS--120984-p0000052330.aspx

      Slett
    4. Takk for svar :)
      Ser at den på 5.2 tar sluker opp til 350 gram, mens den stanga som er ment til spinning som er 6.0 bare tar 200. Jeg fisker stort sett med jigger som veier 3-400 gram. Burde jeg da velge den på 5.2 ? Vet du hva slags aksjon det er på disse ?

      Slett
    5. Tror ikke det byr på særlige problemer med jiggene du bruker i forhold til OTI Fatom Blade 5'2" stanga. Den ideelle hadde vært OTI-3104-56C som har 500gr jiggvekt og 80-100 lb snørevekt. Men den har ikke Tackle Direct på lager lenger.
      Når det gjelder aksjonen på denne stanga er jeg ikke sikker. Men den får gode karakterer hos de fleste som omtaler den.

      Slett
  2. Hei igjen du.
    Jeg har støtt på et problem : I følge Tackle Direct vil Fathom stengene(Jeg bestiller 2 stk) i ferdig pakket tilstand bli 67 tommer lange. Ifølge Tacle direct sender posten "over there" ikke pakker som overstiger 60 tommer internasjonalt..vet du noe om hvordan de som sitter på disse stengene fikk de over til norge ?

    T.

    SvarSlett
  3. Det var rart. Sendte mi stang (custom Phenix 5'6") frem og tilbake uten problem. Tuben er 72 tommer (1.83.5 m) Men det var FedEx. Er det USPS som sier dette? Bestiller du 6" eller 5'2"?

    SvarSlett
  4. Hei du :)
    jeg bestilte 5.2. Jeg har en kompis som er i statene for øyeblikket og det er han som har undersøkt. Han har bestilt fra Tackle D. hjem til sin adresse i Amerika, derfra skal han sende min pakke, merket som gave :), til meg. Og der ser det ut til at problemet oppstår : Tackle sender til ham uten problemer, men det er når det skal sendes internsjonalt problemet oppstår med max lengde på pakkene. Han skal på posten idag og sjekke på nytt, han har bare vært på hjemmesidene deres, så kanskje har de noen andre muligheter. Hvor mye kostet det med FedEx ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Betalte $100 for tuben over til USA. Det var med Posten. Vet ikke hva Anglers Envy måtte betale i retur men FedEx er raskere en USPS av en eller annen grund. Skjønte at det var noe utenom vanlig handel da Tackle Direkt vanligvis sender stenger til Norge uten problemer.

      Slett

Populære innlegg