tirsdag 29. mai 2012

Møkka-mai

Mai mnd har vært skikkelig elendig for mitt vedkommende. Med stadige byger både med vind, regn og snø har jeg kjempet mot elementene både psykisk og fysisk. Værsjuk som jeg er ble det med forventning registrert ett "vindu" i skitværet i forige uke. Planene om å gå plastbåten ut til Lyngen kunne endelig realiseres. Mandag kveld i forige uke gikk derfor turen utover. Etter noe sjø ved Ørnes roet vinden seg ned og ved middnatt hadde jeg igjen fast grunn under føttene.

   Tirsdag våknet jeg til nærmest perfekte forhold med tanke på drifting etter kveite. God vind og rett tid med tanke på strøm og flotopp. Plassen jeg hadde sett meg ut har ved flere anledninger tidligere år gitt både meg og andre kontakt med stor fisk. Ved en undervannsinspeksjon av en høyspentkabel i området for noen år siden ble det observert et stort antall kveiter som oppholdt seg her. Med det i bakhodet var forventningene tilstede om ikke alt for store. Jeg er nemlig ikke bortskjemt med den arten. Men med målretta fiske øker jo som kjent sjansen og utstyret skal det ikke stå på no.


   Vi fiska hele tirsdag på flere plasser på kartet over. Mest med jig da småseien som var planlagt som agn heller ikke ville ta. Noen små torsk ble tatt i båten og i ren desperasjon ble det satt ei line med torsk som agn. Her fikk vi 2 steinbiter av "normal" størrelse. Ut over kvelden stilnet det av og vi ble liggende og drive ut i de små timer.

Foto: Torgrim Kiil
  
   Onsdag formiddag hadde vi utror igjen. Flere drift over nye områder og over der vi fiska dagen før ga absolutt ingenting. Ikke småtorsk en gang. Med rester av agnfisken  fra tirsdag egnet vi ei line til og satte den på nytt med 4 steinbiter som fangst. Slukøret og motlaus registrerte jeg at torsdag ville komme med vind og regn og da besluttet vi å legge still. Intil videre i alle fall.

   Temperaturene er heller ikke noe å skryte av for tiden. Vi registrerte frost på bilvinduet natt til onsdag. Men med tanke på at det no vel er tidlig inne i fjordområdene og at sommeren ligger forran oss er jeg stadig optimist. Blir nok fisk til slutt. No ser det også ut til at rivingen av torskeoppdrettet i Storfjord er startet. Og med det håper vi som koser oss med å ta en kveldstur på sjøen også kan se frem til å kose oss med fisk på kroken. Dette var vanlig før mærene kom på plass. Ikke vært sei på Storfjorden på flere år.

  

1 kommentar:

Populære innlegg