onsdag 21. september 2011

Ja så ble jeg blogger jeg også.

   Har sett på blogging som noe "sossete" frem til for en stund siden. Men har lyst å prøve meg litt frem med denne bloggen. Jeg har 0 erfaring med dette og vil forhåpentilgvis bli bedre etter hvert.
   Denne bloggen skal i hovedsak dreie seg om det som jeg bedriver fritiden med, nemlig fiske. Har fått meg en liten sjark/snekke som jeg tøffer rundt på storfjorden med.


   Jeg  trives godt ombord i "lille Blå" som vi muntert kaller den for. Skifta motor i den i vår. Den som sto i var defekt. Fulgte med en 83-mod SABB 10 hk. ensylindret dieselmotor. Den fineste motorlyden du kan tenke deg. Ikke den store farta, men hvem har det travelt på en speilblank fjord. Ikke jeg i alle fall.
   Etter som sommeren 2011 kom med en god del nordavind i starten, og jeg var uvant med båten, ble det ikke så mange og lange turer i begynnelsen. Båten lå på Skibotn og jeg bedrev for det meste vedlikehold og satte meg inn i motorens mysterier via instruksjonsboka som fulgte med. Båten var full av verktøy og deler en god stund. Men etter hvert så kom det fiskeutstyr. Vanlig tradisjonelt utstyr, jukse, båtstang, dorg og slikt.
   Første turen ble en nervepirrende opplevelse. Hadde med meg Hans Emil, min nest eldste sønn.



   Siden da har det blitt mange turer. Ferdighetene økte og etter hvert ble det flere som turde bli med :D Hadde besøk av barnebarn som elsket å være på sjøen. Vi fisket med stang etter sei og torsk. Størrelsen var ikke noe å skryte av, men etter å ha tenkt meg om litt så benyttet jeg den minste fisken til agn på kveitelina. Kveita lot vente på seg men steinbiten var en hyppig gjest på lina. Fikk mange store steinbiter og det er en yppelig matfisk.



  Interessen for å få opp kveita økte da jeg på en tur med stang på land klarte det som jeg aldri hadde fått til tidligere, nemlig å få ei kveite fra land. Har fiska i alle år, men det hadde aldri skjedd meg tidligere.

                                                    Ikke av de største, men kveite er det.

  Kom over en blogger fra Tromsø som har drevet med kveite-fiske i flere år. Han skriver om hva han benytter, hva som fungerer, hvordan han fisker, oppsett av utstyr osv. Ble etter hvert mange timer med lesing. Og så var det igang. Nå skulle kveita på land. Nesten "koste hva det koster vil". 
   Nå er det ikke så mye "stasj"  å få tak i her jeg bor. Tromsø blir nærmeste sted hvor det finnes butikker for slike som oss. Fikk tak i Savage Gear jigger. Ikke dårlige jigger men hadde fått anbefalt Royber-jigger. Finnes ikke i norge. Men jeg har da data.... og internett....hehe.  I Tyskland finnes en produsent med nettbutikk som selger Royber-jigger som er gode etter kveite. Og i USA finnes masse bra.

   Hadde ikke gitt opp kveitevad-fisket heller. Og en søndag formiddag skjedde det som skulle få meg til for alvor å bli hekta. To for meg store kveiter hadde tatt på hver sin krok ved siden av hverandre på kveitevaden. Måtte gni meg to ganger i øynene da synet dukket opp fra dypet.


    Den ene veide 16,3 kg og den andre veide 23,3 kg. Tålmodigheten skulle betale seg til slutt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt ute kveitevaden i sommer. Men til slutt satt de altså der. 
                                         
                                        

   Etter å ha mottatt Royber-jiggene fra Tyskland har det blitt mange timer med jigging etter kveite på forskjellige plasser i fjorden. Og kveite er det blitt. Riktignok ikke de store.....enda. Men tålmodighet lønner seg når man fisker etter "Dronninga i dypet".

                                          Denne bar jeg rett til han som gav meg båten sin.

                                                                     
   Håper høsten skal gi meg flere kveiter. Og at det skal bli en god sommer i 2012. Har hittil fått 6 stk hvorav 1 er satt tilbake. Men har også sett kveite som har fulgt med opp uten å "ta i", og kveite som har vært helt i overflaten og tatt fisk. Så jeg vet at det finnes flere her inne. Å for ikke å snakke om lenger ut i Lyngen.
 
   " Det er ikke artig å fiske etter kveite, men du verden så artig når du får ei "

5 kommentarer:

  1. Hei og gratulerer med flotte kveiter! Blir spennende og følge med!

    SvarSlett
  2. Takk for det Jonas. Håper på flere slike og kansje større. Dette er nytt for meg på tross av at jeg har fiska i masse år. Men vil jo helst ha de på stang da :)

    SvarSlett
  3. Utrolig flott blogg pappa:) blir spennende å følge dæ på reisen:)
    Har to ganske så ivrige gutta her som insistere på at vi ska oppover tel han bestefar tel neste sommer fer å fiske kveite sammen m dæ :)

    SvarSlett
  4. Ja Sindre reagerer med :( for hvær kveite jeg melder om. Håper bare det lar seg gjøre til sommeren også.

    SvarSlett
  5. Ja kveita var kjempegod håper på mange flere.

    SvarSlett

Populære innlegg